måndag 21 juni 2010

Lysande koncept



Lars Erik Falks konst är starkt präglad av suprematism och minimalism. Dess arkitekturiska drag speglas i skulpturer där ljuset, vinkeln och vart åskådaren befinner sig spelar in. Precis som Arne Jones leker han med det hårda och raka, i form av både kontroll och kaos.

Kanske är det ett sätt att bevisa hur djup finns i de allra enklaste former, en förkärlek för konceptuell design, eller helt enkelt en stark prägel av både sin omvärld och uppväxt. Oavsett fallet har Falk varit med och internationellt förnyat sin konstgenre, samtidigt som han alltid värnat om traditionen och dess hantverk.

Om du går förbi Luthagens Livs bör du passa på ett slänga en blick mot den lilla parken på andra sidan gatan - och gärna gå en sväng runt den. Se den förändras i olika vinklar och ljus. Annars är en tur till Sigtuna att rekommendera - inte bara för att Lars Erik Falks atelje ligger där - utan för att det är en fantastiskt vacker stad.

Likheter i reklamfilmer

Ett intressant tema som har varit återkommande här i bloggen är likheter i logotyper, reklam, marknadsföring, design m.m. Man frågar sig hur det kan bli så? Varför ser man så många likheter i enheter gjorda av helt olika reklambyråer?

Det är väldigt viktigt att man gör en omvärldsbevakning innan man drar igång, hur ser konkurrenterna ut? Vad säger dem? Vad kan vi dra nytta utav? Vad kan vi göra bättre? Men också framförallt för att inte göra den missen att se likadan ut som någon annan.




Jämför denna nya reklamfilm för Tom Tit med dessa nedan från Karlskogaenergi.

http://play.resume.se/view.aspx?t=1&v=2806

http://play.resume.se/view.aspx?t=1&v=2807