tisdag 9 november 2010

Konkurrentanalys

En viktig del av marknadsplanen är konkurrentanalysen som ger dig möjlighet att lära dig mer om dina konkurrenter. Du tar reda på viktig information för att ditt företag ska kunna hålla sig uppdaterat och hänga med i svängarna. Ibland är det inte alltid lätt för dig att veta om din strategi funkar i längden och då är det bra att veta hur din konkurrent tänker och gör i olika situationer.

Det du gör är att få fram så mycket information som möjligt om din konkurrent för att sen sammanställa den. Då får du en bild av hur konkurrentens strategi ser ut nu och hur framtidsstrategin ser ut.

Enligt mig är det bästa med konkurrentanalysen att du får reda på konkurrenternas styrkor, svagheter, beteendemönster och planer. I och med den informationen kanske du kan se vilka styrkor och svagheter du har i ditt eget företag som du annars inte skulle ha tänkt på. Konkurrentanalysen hjälper dig att förbättra ditt eget företag och kan även sporra dig att göra något du aldrig skulle gjort tidigare.