onsdag 7 september 2011

Ser det rätt ut?



Ser det fel ut?

Man ska värna om sitt varumärke. Vara noga med att det utvecklas åt rätt håll, i rätt takt, med en tydlig vision. När det kommer till det grafiska gäller samma princip. Din profil är ditt ansikte utåt. Det innefattar allt från logotyp, grafik, färger, foton och text. Och att det alltid skall se likadant ut – med vissa undantag, beroende på produktion. Du som avsändare måste lysa igenom allt du gör, oavsett vad det är.

Följdfrågorna:
Vet du hur du ser ut? Vet du vilket språk du talar?

Det är här en tydlig grafisk manual och en riktig lusläsning av den kommer in. När man som företag gör mycket reklam, och med hjälp av olika byråer och personer beroende på vad som görs, finns alltid risken att det börjar spreta utseenemässigt. Vissa tolkar profilen, vissa tar sig friheter i den som de inte borde. Om du vet exakt hur du ser ut kan du berätta för formgivaren:
-Nej, jag använder inga lila koftor. Bara gröna duger åt mig.
Eller copyn:
-Nej, jag snackar inte sådär högtravande. Ta ner min pressrelease på jorden.

Ta reda på hur du ser ut. Om du inte bestämt din outfit – ta hjälp av en byrå som kan dressa dig till precis den du är, och den du vill vara.