måndag 4 oktober 2010

Hæ öllsömul!

Det är jag som är den nya praktikanten Ingunn! Som namnet och rubriken avslöjar är jag från Island, men jag har bott i Uppsala sen jag var ett år. Efter att ha bott i Sverige i 22 år har jag fått ett stort intresse för den blåsiga lilla ön och kommer förmodligen flytta dit efter min utbildning.

Det jag pluggar är Internationell marknadsföring och försäljning här i Uppsala och kommer under de tio veckorna hos Medori få använda mig utav det jag lärt mig under marknadsföringslektionerna den här hösten, vilket är hur man gör en marknadsplan.

För att lite kortfattat beskriva en marknadsplan kan jag säga att den används för att strukturera upp och planera framtida marknadsaktiviteter hos ett företag. Den innehåller en situationsanalys (som beskriver företagets situation på marknaden och den är grunden till företagets mål och handlingsplan för att nå målen), positionering (som ger oss ett hum om hur företaget ligger till på marknaden i jämförelse med konkurrenterna), mål och handlingsplan (som visar hur vi ska nå målen).
Marknadsplanen måste inte vara så jätteomfattande utan behöver bara innehålla de viktigaste punkterna. Anledningen till det är att under tiden vi jobbar med marknadsplanen tänker vi till och lär oss mycket om alla olika alternativ som finns och kan lätt sålla bort de som inte är nödvändiga.

Förutom att hjälpa till med marknadsplanen kommer jag även delta i möten och hjälpa till att planera ett höst/julmingel!