måndag 19 mars 2012

På djupet


Hur kommer man in på djupet? I vilken ände ska man börja?

Ibland gör man det rätt, och ibland måste man ta sig en funderare. Om lösningen är en ny design, vad är då problemet? Och för vem finns problemet? Med reklam och design måste man alltid sätta sig in i den som kommer ta del av slutprodukten. Hur uppfattar den personen ens kampanj?

Personen på stan vet och bryr sig oftast inte om att en skobutik ex. vill sälja fler skor. Personen på stan vill kanske ha ett nytt par skor. Inte? Då kan reklamen skapa det problemet – att få personen att BEHÖVA ett nytt par skor.

Apple har lyckats fantastiskt med detta. Få en hel värld att tro att de behöver deras produkt, både på ett analytiskt men framförallt ett emotionellt plan. Vi bryr oss inte hur det går för Apple, vad deras ambition är. Vi bryr oss om vår telefon, vad vi kan GÖRA med den.

Och framförallt litar vi på våra vänner, inte på annonsen i tidningen. Vi är kommunikativa varelser av naturen, och utvecklar vårt tyckande i samklang med våra nära. Få någons vänner att se ens egen produkt som lösningen – så kommer du med säkerhet bli lösningen för denne någon.

Inom kommunikation finns extremt mycket att tänka på, både inom psykologi, statistik och ren kreativitet. Och glöm aldrig att gå på magkänslan. Den kan vara den allra bästa av utgångspunkter inför ett bredare perspektiv.