måndag 20 juni 2011

Det är inte enbart marknadsföringen i sig som ger ett lyckat resultat.

Snart sätter Studentbokhandelns kampanj igång. Förra kampanjen kördes i ca 4 år och nu var dags för att ta ett nytt omtag och göra något helt nytt. Trots att den har varit rullande i många år har Studentbokhandeln ökat sina försäljningssiffror med över 20% per termin. Det kallar vi goda siffror. Självklart handlar inte det inte bara om marknadsföringen, utan även försäljningsinsatserna, dvs hur tar personalen emot kunderna i kassan och i informationsdisken, svarar i telefon, informerar om kampanjen, är aktiv på mässor, befinner sig där målgruppen är och delar ut flyers, kassar med trevligt innehåll, erbjudanden etc. Marknadsföringen måste gå hand i hand med olika försäljningsinsatser som byrån och kund har diskuterat igenom; vem gör vad, hur genomför vi kampanjen, på vilket sätt och när. I annat fall är det väldigt lätt att skylla allt på byrån, tyvärr. Så håll utkik i augusti, då lanseras Studentbokhandelns nya kampanj!