torsdag 16 februari 2012

MARKNADSFÖRING I BLOGGAR

Många bland de stora bloggarna såsom; Blondinbella, Kissie, Kenza, Gaybloggen, Katrin Zytomierska, Tyra etc. får väldigt mycket produkter hemskickade från olika företag som vill synas i deras bloggar gratis. I hopp om att bloggaren ska skriva något positivt om just deras produkt. Både stora och små företag skickar produkter.

Men hur bra marknadsföring kan man hoppas på att få och finns det någon risk med att skicka produkterna?

En bloggare som inte drar sig för att prata om en produkt eller företag är Katrin Z (www.finest.se/katrin). Hon gör väldigt bra marknadsföring om barnkläder hon gillar, så länge de håller i kvalité. Hon är en stor drickare utav celsius (en dryck som hjälper till med förbränning) som hon marknadsför väldigt gott om. Celsius har då fått väldigt bra omdöme av Katrin och då gratis marknadsföring i hennes stora blogg. Men då kanske hon har kravet på att få celsius sponsrat. Vilket företaget går med på. De förlorar endå ingenting på det. Utan vinner. Ge Katrin celsius ett par gånger i månaden och sedan vinna massa kunder på det.

Här om dagen skrev hon dock om en väninna som råkat illa ut utav Travelink, hon smutskastar både företaget och VD:n. Vem kommer vilja resa med dem? Vem kommer nu att boka en resa tillsammans med dom när hon lagt ut printscreen på en mail konversation m.m.? Inte många....

En annan bloggare som talar väldigt gott och ont om produkter/företag är Tyra (www.tyras.se).
Häromveckan tog hon in på hotell, ett av de sämsta hon någonsin bott på enligt henne själv. Hon går ut med både namn och adress i sin blogg. Talar om att hon ej är nöjd med service och 'varnar' sina läsare om detta hotell.


Så, vill man synas i bloggar? Frivilligt eller ofrivilligt. När vet man om man ska chansa och skicka en produkt eller om man ska låta bli? Och hur kan man  lyckas med att nå ut sin produkt utan hjälp av gratis marknadsföring? Det får vi spåna vidare på under veckan.......