tisdag 26 oktober 2010

Vad vill jag ha sagt? Och vad vill du höra?

Det är inte alltid behoven stämmer överens. Vikten av att vara i fas och kommunicera utifrån vad både prataren och lyssnaren har intresse av gäller inte minst företagen som "skriker" och försöker överrösta varandra i reklambruset. Ett företag vill få mig att konsumera världens godaste juice medan reklampelaren på andra sidan gatan hävdar att just deras tekniska prylar är livsavgörande. Men om jag varken gillar tranbärsjuice eller tekniska finesser finns vissa hinder att forcera för den som suktar efter mina små slantar.

Oavsett om det är den munspelsälskande copyn tillika trebarnsmamman som vill profilera sig eller om det är stjärnföretaget på Stureplan som kommunicerar gäller det att anpassa och paketera budskapet med fingertoppskänsla. Med lyssnarens behov och tankar i fokus. Det handlar helt enkelt om att skapa förtroende och att identifiera samt väcka intresse.


Det är inte för inte som fenomenet jultidningar existerar. Rannsaka dig själv. Hade du ens tänkt tanken att ta dig till bokhandeln och bränna 800 spänn på böcker när det ringer på dörren och grannens dotter stoppar jultidningsbroschyren under näsan på dig? Förmodligen inte. Ändå handlar säkert både du och jag. Grunden för köpet är helt enkelt den personliga relationen. Den där som alla företag eftersträvar med såväl befintliga som presumtiva kunder.

Som copy på Medori ansvarar jag för det kommunikativa budskapet tillsammans med en klädgalen creative director och en konst- och kaffeälskande formgivarassistent. Att helt enkelt konkretisera nuläget, framtidsvisionen och kärnbudskapet. Och att säga det där unika på ett oväntat och intressant sätt som bygger och stärker den där värdefulla relationen.

Hårresande. Stressande. Ångestladdat. Fascinerande. Och kul.


Ha en bra dag!

/Thérése